Τρίτη 15 Μαρτίου 2011

Ψηφιδωτά
Το Αμερικάνικο Βυζαντινό Ινστιτούτο το 1930 ανέλαβε την εργασία για την αποκάλυψη των ψηφιδωτών, σπουδαιότερα απ’ αυτά είναι:
α) «Ένθρονος Θεοτόκος» να κρατά αγκαλιά τον Χριστό, και οι αυτοκράτορες Ιουστινιανός και Μέγας Κωνσταντίνος αριστερά και δεξιά να της προσφέρουν ο ένας το ναό και ο άλλος την Πόλη. Είναι ψηφιδωτό του 10ου αιώνα.
β) «Ένθρονος Χριστός» να προσκυνείται από τον αυτοκράτορα Λέοντα ΣΤ΄ (886-912). Αριστερά, μέσα σε στηθάριο, βρίσκετε δεομένη η Θεοτόκος και δεξιά άγγελος Κυρίου. Είναι ψηφιδωτό του 10ου αιώνα.

γ) «Ένθρονος Χριστός» με τους αυτοκράτορες Κωνσταντίνο Θ΄ το Μονομάχο (1042-1055) και Ζωή (1028-1055) να προσφέρουν δώρα.

δ) «Θεοτόκος βρεφοκρατούσα» ανάμεσα στους αυτοκράτορες Ιωάννη Β΄ τον Κομνηνό (1118-1143) και Ειρήνη την Ουγγαρέζα με ξανθά μαλλιά και φωτεινά μάτια να προσφέρουν δώρα, βρίσκετε στο υπερώο (γυναικωνίτη) και είναι ψηφιδωτό περίπου του 1118 (12ου αι.).



ε) Παράσταση της «Δεήσεως» βρίσκετε όπως και τα δύο προηγούμενα ψηφιδωτά στο υπερώο (γυναικωνίτη) και είναι ψηφιδωτό του 1261 (13ου αι.), για το οποίο μάλιστα πιστεύεται ότι ήταν αφιέρωμα στη μεγάλη εκκλησία του αυτοκράτορα Μιχαήλ Παλαιολόγου μετά την ανάκτηση της Πόλης.
Στα τύμπανα των πλαγίων τόξων υπήρχαν ολόσωμες μορφές αγίων, προφητών κ.λπ. σήμερα σώζονται του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου και των Αγίων Ιγνατίων, νεοτέρου και του Θεοφόρου.

ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΜΟΝΟ ΕΠΙΓΡΑΦΕΣ ΣΤΑ ΨΗΦΙΔΩΤΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ



EIRHNH EYCEBECTATH AYGOYSTA





ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ………IΩ (ΑΝΝΗΣ) ΕΝ ΧΩ (ΧΡΙΣΤΟ) ΤΩ ΘΩ (ΘΕΩ) ΠΙΣΤΟΣ ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ
ΑΥΤΟΚΡΑΤΩΡ ΡΩΜΝ(ΡΩΜΑΙΩΝ) ΚΟΜΝΗΝΟΣ

ΑΝΑΓΡΑΦΕΤΑΙ ΕΔΩ…….ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ
ΑΠΟ ΤΟ….«Θεοτόκος βρεφοκρατούσα» ανάμεσα στους αυτοκράτορες Ιωάννη Β΄ τον Κομνηνό (1118-1143) και Ειρήνη με ξανθά μαλλιά και φωτεινά μάτια (Εικ. 3) να προσφέρουν δώρα, βρίσκετε στο υπερώο (γυναικωνίτη) και είναι ψηφιδωτό περίπου του 1118 (12ου αι.).


Ο ΙΔΡΥΤΗΣ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΡΩΜΗΣ…………..ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Ο ΕΝ ΑΓΙΟΣ ΜΕΓΑΣ

ΣΕ ΜΟΝΟ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ……ΜΗΤΗΡ ΘΕΟΥ


ΕΠΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΕΙΡΑΣ ΖΩΗΣ

ΙΓΝΑΤΙΟΣ Ο ΘΕΟΦΟΡΟΣ

IGNATIOC O NEOC……………

IΩΑΝΝΗΣ Ο ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ



ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ…………………….ΕΛΛΗΝΙΚΑ……………ΖΩΗ Η ΕΥΣΕΒΕΣΤΑΤΗ ΑΥΓΟΥΣΤΑ


ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ….ΔΙΑΚΡΙΝΕΤΑΙ ΜΟΝΟΓΡΑΜΑ ΜΕ ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ Τ Ε (Ω )Δ Π Ε Η
ΜΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ ΜΕΣΑ ΣΤΟΝ ΝΑΟ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ


ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΣ………………. Ο ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ ΤΟΥ ΝΑΟΥ ΕΓΓΡΑΦΕΤΑΙ
ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΣΤΟ ΨΗΦΙΔΩΤΟ .

ΟΛΟ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΛΦΑΒΗΤΟ ΣΕ ΜΑΡΜΑΡΙΝΗ ΑΝΑΓΛΥΦΗ ΓΡΑΦΗ ΣΤΟΝ ΝΑΟ
.


Ο ΑΓΙΟΣ ΙΩ,(ΑΝΝΗΣ) Ο ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ


Ε Ο….(Η) Θ (Ε) (Θ) Ι ….. Χ Σ
ΣΕ ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΔΙΑΚΡΙΝΟΝΤΑΙ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΥΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΕ ΘΥΡΑ ΤΟΥ ΝΑΟΥ



ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΝΑ ΑΜΦΙΒΑΛΛΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΡΩΜΑΙΩΝ ΠΡΟΓΟΝΩΝ ΜΑΣ ΠΟΥ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΡΧΑΙΟΤΑΤΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΑΝ ΜΙΑ ΜΕΓΑΛΗ ΚΥΡΙΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ Η ΟΠΟΙΑ ΆΛΛΑΞΕ ΤΗΝ ΜΟΙΡΑ Η ΜΑΛΛΟΝ ΟΔΗΓΗΣΕ ΤΗΝ ΜΟΙΡΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ

Σταυροί εμφανίζονται μέσα στην Αγιά Σοφιά
 Παράδοξο και ανεξήγητο γεγονός που έρχεται μετά την περυσινή εμφάνιση των εξαπτέρυγων αγγέλων
Το παράδοξο για όλους εμάς που δεν κατέχουμε την τέχνη της Αγιογραφικής είναι οτι τα ψηφιδωτά καλύφθηκαν από παχύ στρώμα ασβέστη (περίπου δύο δάχτυλα), όπως φαίνεται και σε συγκεκριμένη φωτογραφία, για να καλύψουν τα χριστιανικά σύμβολα και επάνω στον ασβέστη εμφανίστηκαν αυτοί οι σταυροί.
Και δίκαια αναρωτιέται ο επισκέπτης, αφού δεν τους έβαψε μετέπειτα κάποιος, είναι δυνατόν να "πότισαν" από τον τοίχο μέχρι την εξωτερική στρώση του σοβά;
Και γιατί να εμφανιστούν μόνο οι σταυροί και να μην εμφανιστούν και οι υπόλοιπες τοιχογραφίες-αγιογραφίες, οι οποίες είναι και σε ψηφιδωτή μορφή (δηλαδή αποκλείεται ο "τυχαίος" εμποτισμός, αφού το επιστρωθέν υλικό είναι ψηφίδα);
Ακόμη όμως και εάν επρόκειτο για καλυμμένες με σοβά αγιογραφίες, αποτελεί πολύ παράδοξο γεγονός να μην φαίνονται με γυμνό μάτι, αλλά να αποτυπώνονται στον φωτογραφικό φακό!!! Τότε έχουμε μία παραδοξότητα.





Εμφάνιση αγγέλων κάτω από τον σοβά
Δεν είναι όμως μόνο αυτή η περίπτωση, αφού στο τέλος του Ιουλίου του 2009, στο φως ήρθε η παράσταση ενός αγγέλου, η οποία ήταν καλυμμένη εδώ και έξι αιώνες από συντηρητές στην Αγία Σοφία. Ο Τούρκος Αχμέτ Εμρ Μπιλτιλί, ένας εκ των συντηρητών, δήλωσε ότι έχουν ως στόχο τώρα να φέρουν στην επιφάνεια και δεύτερο άγγελο, που χρονολογείται από την εποχή της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας.
Τα μωσαϊκά είχαν καλυφθεί λίγο μετά την Άλωση της Πόλης, το 1453, και τη μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί. Οι Τούρκοι, αντί να μετακινήσουν τα μοναδικής ομορφιάς μωσαϊκά της Αγίας Σοφίας, τα κάλυψαν με μέταλλο και γύψο (προσφιλής τακτική του πολιτισμού της Τουρκίας).
Και η συνέχεια της πρώτης ανακάλυψης, έφερε μια μεγάλη ιστορική αποκάλυψη έρχεται στο φως ύστερα από αιώνες «σκότους». Αυτή τη φορά τέσσερις άγγελοι ζωγραφισμένοι πάνω σε μωσαϊκό ήταν για χρόνια κρυμμένοι, εν γνώσει των τουρκικών αρχών, κάτω από πολλά στρώματα ασβέστη και τέσσερις τεράστιες ασπίδες, στις τέσσερις κολώνες που στηρίζουν τον τρούλο της Αγιάς Σοφιάς.
Οι τέσσερις άγγελοι, που ο καθένας τους έχει έξι φτερά, δημιουργήθηκαν μεταξύ 900 – 1300 π.Χ. Μάλιστα, στα μέσα του 1800, ο Ιταλός αρχιτέκτονας Fossati, τους είδε κάνοντας επισκευές στο ναό. Τη διαταγή να καλυφθούν με ασβέστη έδωσε ο σουλτάνος Abdülmecit. Στη συνέχεια τοποθετήθηκαν πάνω τους ασπίδες, που αναγράφουν αραβικές προσευχές.
Ωστόσο, το πλήρωμα του χρόνου ήρθε και οι τέσσερις μοναδικές τοιχογραφίες θα βγουν ξανά στο φως, δίνοντάς μας μια γεύση από την αξεπέραστη τέχνη των προγόνων μας.
Αξίζει ίσως να επισκεφτεί κανείς έναν τούρκικο ιστοχώρο αφιερωμένο στο ναό της Αγίας Σοφίας που εμπεριέχει τρισδιάστατα την ψηφιακή Κωνσταντινούπολη του 1200 μ.Χ. Πρόκειται για μία πραγματικά πολύ αξιόλογη δουλειά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε εδώ το σχόλιο σας. Παρακαλώ να είστε σύντομοι και ευγενικοί.